Oblast: Najčešće postavljana pitanja (FAQ)
Na ovoj stranici se nalazi spisak najčešće postavljanih pitanja i odgovora (FAQ). Ukoliko ne nađete odgovor koji ste tražili, možete ga potražiti na stranici Sva pitanja ili na stranici sa pitanjima i odgovorima iz konkretne oblasti.
Spisak najčešće postavljanih pitanja i odgovora (FAQ) u PDF formatu možete snimiti na svoj računar sa ovog linka.
Objedinjena procedura odnosi se na skup postupaka i aktivnosti u izgradnji, dogradnji i rekonstrukciji objekata, odnosno izvođenje radova, dok se ozakonjenje odnosi na postupak ozakonjenja nezakonito izgrađenih objekata, odnosno delova objekata izgrađenih bez građevinske dozvole, odnosno odobrenja za izgradnju.
Shodno članu 2. tačka 4. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, objedinjena procedura jeste skup postupaka i aktivnosti koje sprovodi nadležni organ u vezi sa izgradnjom, dogradnjom ili rekonstrukcijom objekata, odnosno izvođenjem radova, a koji uključuju izdavanje lokacijskih uslova, izdavanje građevinske dozvole, odnosno rešenja iz člana 145. Zakona o planiranju i izgradnji (u daljem tekstu: Zakon), prijavu radova, prijavu završetka izrade temelja i završetka objekta u konstruktivnom smislu, izdavanje upotrebne dozvole, obezbeđenje priključenja na infrastrukturnu mrežu, upis prava svojine na izgrađenom objektu i izmenu akata koji se pribavljaju u ovoj proceduri, kao i pribavljanje uslova za projektovanje, odnosno priključenje objekata na infrastrukturnu mrežu, pribavljanje saglasnosti na tehničku dokumentaciju i pribavljanje isprava i drugih dokumenata koje izdaju imaoci javnih ovlašćenja, a uslov su za izgradnju objekata, odnosno za izdavanje lokacijskih uslova, građevinske i upotrebne dozvole iz njihove nadležnosti.
Shodno članu 1. Zakona o ozakonjenju objekata, ovim zakonom uređuju se uslovi, postupak i način ozakonjenja objekata, odnosno delova objekta izgrađenih bez građevinske dozvole, odnosno odobrenja za izgradnju (u daljem tekstu: nezakonito izgrađeni objekti), uslovi, način i postupak izdavanja rešenja o ozakonjenju, pravne posledice ozakonjenja, kao i druga pitanja od značaja za ozakonjenje objekata.
Odredba stava 1. ovog člana odnosi se i na pomoćne i druge objekte koji su u funkciji glavnog objekta (garaže, ostave, septičke jame, bunari, bazeni, cisterne za vodu i sl.) ili su u funkciji odvijanja tehnološkog procesa u zgradi, koji se smatraju sastavnim delom nezakonito izgrađenog glavnog objekta i ozakonjuju se zajedno sa glavnim objektom, u skladu sa ovim zakonom.
Odredba stava 1. ovog člana odnosi se i na objekte, odnosno izvedene radove u skladu sa članom 145. Zakona o planiranju i izgradnji, kao i na podzemne vodove (podzemne instalacije) i nadzemne vodove (nadzemne instalacije), ako po tehničkim karakteristikama i položaju predstavljaju samostalne objekte.
Pitanja u vezi sa primenom Zakona o ozakonjenju objekata („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 96/15) možete postaviti preko mejla: ozakonjenje@mgsi.gov.rs.
Tehnički preduslovi za podnošenje zahteva u elektronskom sistemu CEOP su sledeći:
- Windows 7 ili novija verzija
- Pretraživač: Internet Explorer 10 ili novija (zbog digitalnog potpisivanja zahteva)
- Java 7 ili novija (zbog digitalnog potpisivanja)
- Adobe Reader 11
- Internet brzina DL 1Mbit / UL 0.5Mbit (po korisniku)
- Važeći digitalni sertifikat za podnosioca zahteva (MUP, Pošta, Privredna komora Srbije, Halcom, E-Smart Systems)
- Čitač za digitalni sertifikat
Podržani (dozvoljeni) formati dokumenata koji se uz zahtev prilažu su:
- za štampane dokumente: .pdf,
- za tehničku dokumentaciju: .pdf, .dwg, .dwf (dwfx).
Sva dokumenta koja se prilažu u .pdf formatu uz zahtev moraju biti digitalno potpisana:
1. od strane podnosioca zahteva (svi štampani dokumenti osim tehničke dokumentacije),
2. od strane odgovornog projektanta sva tehnička dokumentacija: idejno rešenje (za izdavanje lokacijskih uslova), izvod iz projekta za građevinsku dozvolu i projekat za građevinsku dozvolu (za izdavanje građevinske dozvole), izvođački projekat (za izdavanje upotrebne dozvole); osim toga, potrebno je ispuniti i ostale uslove u pogledu digitalizacije tehničke dokumentacije u skladu sa Uputstvom – Formati elektronskih dokumenata tehničke dokumentacije i njihovo dostavljanje u CEOP-u.
Poželjno je obimnu tehničku dokumentaciju i optimizovati (smanjiti veličinu fajla). Optimizaciju tehničke dokumentacije vrši projektant. Sva dokumentacija koja se prilaže uz zahtev digitalno se potpisuje van sistema, nakon digitalizacije odnosno nakon prebacivanja dokumenta u .pdf format. U samom sistemu jedino podnosilac zahteva digitalno potpisuje zahtev, ali najbolje preko pretraživača Internet Explorer 10.
U slučaju da su na istom računaru instalirani driver-i za digitalne sertifikate koji su izdala različita sertifikaciona tela, zbog moguće nekompatibilnosti tih driver-a, neće biti moguće digitalno potpisivanje dokumenata na tom računara. Zato se preporučuje da se na jednom računara instalira jedan driver za korišćenje jednog digitalnog sertifikata.
Uputstvo za kreiranje naloga u svojstvu podnosioca zahteva možete pronaći na sajtu www.gradjevinskedozvole.rs u okviru odeljka „E-procedura“, u delu gde se nalaze Video uputstva. Korisnički nalog može kreirati svako fizičko lice, bez obzira da li je reč o odgovornom licu u pravnom licu. Prilikom podnošenja konkretnog zahteva, registrovani korisnik navodi se da li zahtev podnosi u ime pravnog lica (što bi u slučaju odgovornog lica značilo da podnosi u svoje ime) ili ga podnosi u svojstvu punomoćnika.
Potpisnik elektronskih zahteva može biti podnosilac zahteva – fizičko lice, odnosno zakonski zastupnik pravnog lica, kao i bilo koje drugo lice koje zakonski zastupnik ovlasti za podnošenje zahteva odgovarajućim punomoćjem, koje se prilaže uz zahtev. Detaljnije informacije u vezi sa tim možete pronaći u članu 3. stav 7. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem.
Sve propise možete pronaći na internet stranici www.gradjevinskedozvole.rs, u okviru sekcije „Propisi“.
Podatke u zahtevu u elektronskom sistemu izdavanja građevinske dozvole može unositi i lice koje nije punomoćnik, međutim ukoliko se zahtev podnosi preko punomoćnika (shodno članu 3. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem) onda se moraju naznačiti traženi lični podaci punomoćnika, a ne onog koji samo popunjava podatke u Centralnom informacionom sistemu. Stoga, ukoliko na pitanje: da li se prijava podnosi “u svoje ime” ili “preko punomoćnika”, izaberete “punomoćnika” – u tom slučaju punomoćnik može biti samo fizičko lice (advokat, zaposleni u firmi, zakonski zastupnik pravnog lica, projektant i slično) tako da za punomoćnika uvek treba unositi lične podatke. Samo pravno lice ima sedište (adresa koja je registrovano u Agenciji za privredne registre), a adresa punomoćnika je uvek adresa njegovog prebivališta upisana u ličnoj karti ili adresa njegovog boravišta i tu adresu treba uneti u prijavu.
Uz zahtev se prilaže skenirana kopija (digitalizovani primerak) punomoćja, koja ne mora biti overena od strane organa koji je po zakonu nadležan za overu, s tim što nadležni organ može naknadno tražiti da mu se dostavi overeno punomoćje, ako posumnja u njegovu istinitost. Dovoljno je da podnosilac zahteva kvalifikovanim elektronskim potpisom potpiše punomoćje koje prilaže kroz Centralni informacioni sistem.
Shodno odredbama stava 7. člana 3. zaposleni ili bilo koje drugo lice može podnositi zahteve u objedinjoj proceduri u ime nekog drugog, bilo pravnog ili fizičkog lica, ali je dužno da priloži punomoćje dato od strane zakonskog zastupnika organizacije, odnosno direktora ili od strane fizičkog lica koji se nalazi u ulozi investitora.
Kada je reč o elektronskom potpisivanju dokumenata, u skladu sa članom 3. stav 7. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, ukoliko je potpisnik opunomoćeno lice, ne postoji obaveza da punomoćje bude overeno od strane organa koji je po zakonu nadležan za overu, već se prilaže samo skenirana kopija (digitalizovani primerak), s tim što nadležni organ može naknadno tražiti da mu se dostavi overeno punomoćje, ako posumnja u njegovu istinitost.
Lice koje je zakonski zastupnik pravnog lica može ovlastiti bilo koje lice da u njegovo ime podnosi zahteve i elektronski potpisuje dokumente koji se dostavljaju kroz Centralni informacioni sistem za sprovođenje objedinjene procedure u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji.
Odluku o određivanju glavnog projektanta, kao odgovorno lice investitora, može da potpiše predsednik potpisom u analognoj (papirnoj), a taj dokument može biti priložen kao skenirana kopija (digitalizovani primerak). Druga opcija je da zakonski zastupnik (predsednik) ovlasti drugo lice koje poseduje elektronski sertifikat za digitalno potpisivanje da u njegovo ime izvrši potpisivanje odluke o određivanju glavnog projektanta.
Sva dokumentacija koju podnosilac zahteva dostavlja u objedinjenoj proceduri dostavlja se u formi elektronskog dokumenta, u .pdf formatu, potpisana kvalifikovanim elektronskim potpisom. Samim tim, podnosilac zahteva kvalifikovanim elektronskim potpisom potpisuje i uplatnice koje prilaže kroz Centralni informacioni sistem. Što se tiče tehničke dokumentacije, ona se potpisuje i dostavlja u skladu sa Uputstvom o formatima elektronskih dokumenata tehničke dokumentacije i njihovim dostavljanjem u CEOP.
Ukoliko investitor ne poseduje kvalifikovani elektronski potpis, može ovlastiti drugo fizičko ili pravno lice (punomoćnika) da u njegovo ime podnese zahtev. Punomoćje potpisuje punomoćnik kvalifikovanim elektronskim potpisom.
Svi zahtevi se počev od 1.1.2016. godine (stupanjem na snagu Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem) podnose nadležnim organima za izdavanje određenih dozvola elektronski kroz Centralni informacioni sistem. Sve potrebne informacije i uputstva za korišćenje portala za elektronsko podnošenje zahteva možete pronaći na sajtu www.gradjevinskedozvole.rs, u odeljku „E-procedura“. Korisničko uputstvo za podnosioca zahteva možete pronaći klikom ovde.
Elektronski zahtev može da podnese fizičko lice, odnosno investitor. Podnosilac zahteva mora imati kvalifikovani elektronski sertifikat za elektronsko potpisivanje zahteva, odnosno dokumentacije. Potrebno je podneti zahtev elektronskim putem, a svu dokumentaciju podnosilac zahteva dostavlja u objedinjenoj proceduri u formi elektronskog dokumenta, u .pdf formatu, potpisanom kvalifikovanim elektronskim potpisom.