Oblast: Objedinjena procedura
Na ovoj stranici možete pronaći odgovore na neka od do sada postavljenih pitanja u vezi sa odredbama Zakona o planiranju i izgradnji. Pitanja i odgovori su sistematizovani prema redosledu podnaslova iz Zakona. Omogućeno je i vršenje pretrage pitanja i odgovora po ključnim rečima. Ukoliko ne nađete odgovor koji ste tražili, možete nam poslati vaše pitanje preko stranice za postavljanje pitanja.
Pitanja i odgovore po oblastima u PDF formatu možete preuzeti na sledećoj stranici: PDF-ovi po oblastima.
U skladu sa članom 69. stav 11. Zakona o planiranju i izgradnji, na zemljištu iznad podzemnih delova elektroenergetskih objekta investitor ima pravo prolaza ili preleta ispod, odnosno iznad zemljišta, uz obavezu sopstvenika, odnosno držaoca tog zemljišta da ne ometa izgradnju, održavanje i upotrebu tog objekta. U tom slučaju, ne dostavlja se dokaz o rešenim imovinsko pravnim odnosima u smislu ovog zakona, niti se formira građevinska parcela za predmetno zemljište.
Članom 18. stav 1. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem propisano je da nadležni organ, postupajući po zahtevu za izdavanje građevinske dozvole, odbacuje zahtev zaključkom ukoliko nisu ispunjeni formalni uslovi za dalje postupanje po zahtevu, propisani članom 17. Pravilnika, uz navođenje svih nedostataka. Članom 17. stav 1. tačka 4) Pravilnika propisano je da nadležni organ, proveravajući ispunjenost formalnih uslova za postupanje po zahtevu, između ostalog proverava i da li je uz zahtev priložena sva dokumentacija propisana Zakonom i podzakonskim aktima donetim na osnovu Zakona. Imajuću u vidu citirane odredbe Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, nadležni organ je u obavezi da po prijemu zahteva za izdavanje građevinske dozvole izvrši proveru ispunjenosti svih formalnih uslova za dalje postupanje po zahtevu, odnosno nema pravo da, postupajući po usaglašenom zahtevu, navodi nedostatke koji nisu bili prvobitno konstatovani, tj. navedeni.
Članom 3. stav 8. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem propisano je da donosilac akata izdatog u objedinjenoj proceduri izdaje klauzulu pravnosnažnosti tog akta u formi potvrde sastavljene u skladu sa stavom 2. istog člana, odnosno u formi elektronskog dokumenta, u pdf formatu, potpisanom kvalifikovanim elektronskim potpisom.
Iz citirane formulacije Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem proizlazi da podnosilac zahteva nije u obavezi da prilaže bilo koji dokument uz zahtev za izdavanje klauzule pravnosnažnosti akta izdatog u objedinjenoj proceduri.
Članom 53. tačka 2) Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem propisano je da je registrator registra objedinjenih procedura dužan da obezbedi javnu dostupnost podataka o toku svakog pojedinačnog predmeta, kao i objavljivanje lokacijskih uslova, građevinske i upotrebne dozvole i rešenja iz člana 145. Zakona kroz Centralni informacioni sistem, u roku od tri radna dana od dana njihovog izdavanja.
U skladu sa citiranim odredbama Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, pretragu objavljenih lokacijskih uslova i građevinskih dozvola možete izvršiti koristeći Centralni informacioni sistem, posredstvom sledećeg linka:
https://ceop.apr.gov.rs/eregistrationportal/Public/Manage/Publications
Visina naknada za usluge Centralnog registra objedinjenih procedura (CEOP) propisana je Odlukom o naknadama za poslove registracije i druge usluge koje pruža Agencija za privredne registre („Sl. glasnik RS", br. 119/13, 138/14, 45/2015 i 106/15).
Kada je reč o visini naknada koje se odnose na lokacijske uslove, iznosi su sledeći:
- za izdavanje i izmenu lokacijskih uslova za klase objekata iz kategorije „A” i „B” 1.000,00 dinara;
- za izdavanje i izmenu lokacijskih uslova za klase objekata iz kategorije „V” i „G” 2.000,00 dinara.
Članom 3. st. 8 – 9. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem propisano je da donosilac akata izdatog u objedinjenoj proceduri izdaje klauzulu pravnosnažnosti tog akta u formi potvrde sastavljene u skladu sa stavom 2. tog člana, odnosno u formi elektronskog dokumenta, u pdf formatu, potpisanom kvalifikovanim elektronskim potpisom. Nadležni organ, odnosno imalac javnih ovlašćenja, će na zahtev i o trošku zainteresovanog lica, tom licu izdati u papirnom obliku prepis dokumenta koji je u okviru objedinjene procedure izdao u elektronskoj formi.
Nadležni organ kome je podnet zahtev za izdavanje rešenja o odobrenju izvođenja radova na adaptaciji objekta razmenjuje akte u postupku objedinjene procedure sa podnosiocem zahteva. Ukoliko je nadležni organ doneo rešenje o odobrenju izvođenja radova, primerak rešenja je dostavljen podnosiocu zahteva (punomoćniku) elektronskim putem, posredstvom Centralnog informacionog sistema.
U skladu sa članom 3. stav 9. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, nadležni organ, odnosno imalac javnih ovlašćenja, će na zahtev i o trošku zainteresovanog lica, tom licu izdati u papirnom obliku prepis dokumenta koji je u okviru objedinjene procedure izdao u elektronskoj formi.
Članom 2. tačka 24) Zakona o planiranju i izgradnji pomoćni objekat definisan je kao objekat koji je u funkciji glavnog objekta, a gradi se na istoj parceli na kojoj je sagrađen ili može biti sagrađen glavni stambeni, poslovni ili objekat javne namene (garaže, ostave, septičke jame, bunari, cisterne za vodu i sl.).
Saglasno citiranoj odredbi Zakona o planiranju i izgradnji, pomoćni objekat može bii isključivo u funkciji glavnog objekta, odnosno ne može (u celini niti delimično) da služi nameni koja je predviđena za glavni objekat (stambeni, poslovni ili objekat javne namene).
Pravilnik o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem („Službeni glasnik Republike Srbije“ broj 113/2015, 96/2016 i 120/2017) stupio je na snagu dana 01.01.2016. godine. Članom 3. stav 1. navedenog Pravilnika propisano je da se objedinjena procedura, odnosno određene faze objedinjene procedure pokreću pred nadležnim organom popunjavanjem odgovarajućeg zahteva, odnosno prijave kroz Centralni informacioni sistem, koji se potpisuje kvalifikovanim elektronskim potpisom.
Imajući u vidu da postupak za izdavanje upotrebne dozvole predstavlja posebnu fazu objedinjene procedure, zahtev za izdavanje upotrebne dozvole podnosi se u elektronskoj formi, popunjavanjem odgovarajućeg zahteva kroz Centralni informacioni sistem. Saglasno članu 3. stav 3. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, tehnička dokumentacija se dostavlja u dwf ili dwg formatu, potpisanom kvalifikovanim elektronskim potpisom, u skladu sa propisom koji uređuje sadržinu, način i postupak izrade i način vršenja kontrole tehničke dokumentacije prema klasi i nameni objekata, a ako taj format nije potpisan, ta dokumentacija se dostavlja i u pdf formatu, potpisanom kvalifikovanim elektronskim potpisom.
Nejasno je na koja lica se misli pod formulacijom „ista lica“.
Članom 32. stav 2. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem propisano je da, ukoliko nisu ispunjeni formalni uslovi za potvrđivanje prijave radova, nadležni organ bez odlaganja odbacuje prijavu. Citiranim članom Pravilnika nije propisano kojim aktom se vrši odbacivanje prijave.
Članom 16. stav 2. Zakona o opštem upravnom postupku propisano je da su upravni akti rešenja i zaključci. Članom 146. stav 1. istog Zakona regulisano je da je zaključak upravni akt kojim organ upravlja postupkom i koji se donosi kad tim zakonom nije određeno da se donosi rešenje. Odredbama Zakona o opštem upravnom postupku nije određeno da se u situaciji obuhvaćenoj članom 32. stav 2. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem donosi rešenje. Imajući to u vidu, mišljenja smo da se odbacivanje prijave radova vrši zaključkom.
Pojam investitora definisan je u članu 2. tačka 43) Zakona o planiranju i izgradnji, i to kao lice koje po osnovu zaključenog i overenog ugovora sa investitorom finansira, odnosno sufinansira izgradnju, dogradnju, rekonstrukciju, adaptaciju, sanaciju ili izvođenje drugih građevinskih odnosno investicionih radova predviđenih ovim zakonom.
Saglasno citiranoj zakonskoj definiciji, mora postojati zaključen (i overen) ugovor sa investitorom radova, kako bi određeno fizičko ili pravno lice imalo svojstvo finansijera tih radova u smislu odredaba Zakona o planiranju i izgradnji.