Oblast: Građenje
Na ovoj stranici možete pronaći odgovore na neka od do sada postavljenih pitanja u vezi sa odredbama Zakona o planiranju i izgradnji. Pitanja i odgovori su sistematizovani prema redosledu podnaslova iz Zakona. Omogućeno je i vršenje pretrage pitanja i odgovora po ključnim rečima. Ukoliko ne nađete odgovor koji ste tražili, možete nam poslati vaše pitanje preko stranice za postavljanje pitanja.
Pitanja i odgovore po oblastima u PDF formatu možete preuzeti na sledećoj stranici: PDF-ovi po oblastima.
Članom 148. stav 1. Zakona o planiranju i izgradnji i članom 31. stav 1. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem propisano je da investitor podnosi prijavu radova, najkasnije osam dana pre početka izvođenja radova.
Odredbama navedenih propisa nije propisano da se u prijavi navodi rok izvođenja predmetnih radova. Shodno tome, nije predviđena mogućnost (jer ne postoji ni potreba) za produžetkom prijave.
Članom 31. stav 1. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem propisano je da se prijava radova u skladu sa izdatom građevinskom dozvolom, rešenjem izdatim u skladu sa članom 145. Zakona, odnosno privremenom građevinskom dozvolom, vrši nadležnom organu kroz CIS, najkasnije osam dana pre početka izvođenja radova.
Imajući u vidu citiranu odredbu Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, prijava radova može se izvršiti samo za sve radove obuhvaćene građevinskom dozvolom.
Kada je reč o izjavi o završetku izrade temelja, mišljenja smo da prijavom treba da budu obuhvaćeni svi radovi (odnosno objekti) koji su obuhvaćeni građevinskom dozvolom.
Saglasno članu 31. stav 2. tačka 2) Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, saglasnost na studiju o proceni uticaja na životnu sredinu, ako je obaveza njene izrade utvrđena propisom kojim se uređuje procena uticaja na životnu sredinu, odnosno odluka da nije potrebna izrada studije za objekte za koje se u skladu sa tim propisom može zahtevati izrada te studije, prilaže se uz prijavu radova, a ne uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole.
U skladu sa članom 11. stav 1. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem, ako se lokacijski uslovi ne mogu izdati uvidom u planski dokument, odnosno separat, nadležni organ je dužan da uslove za projektovanje i priključenje pribavi od imaoca javnih ovlašćenja, u skladu sa uredbom koja uređuje izdavanje lokacijskih uslova. Saglasno članu 17. stav 1. Uredbe o lokacijskim uslovima, uslovi priključenja na javni put pribavljaju se ako je izgradnja priključka na javni put predviđena idejnim rešenjem priloženim uz zahtev za izdavanje lokacijskih uslova, pri čemu uslove priključenja na javni put izdaje upravljač javnog puta.
Ukoliko se izgradnja kolskog prilaza objektu širine 2,5 – 3 metra vrši samostalno, odnosno bez izvođenja drugih radova, za izvođenje tih radova nije potrebno pribavljati akt nadležnog organa za gradnju, odnosno akt za izvođenje radova, saglasno članu 144. Zakona o planiranju i izgradnji.
Ukoliko se izgradnja kolskog prilaza širine 2,5 – 3 metra vrši zajedno sa radovima za koje je potrebno pribaviti građevinsku dozvolu, odnosno rešenje o odobrenju izvođenja radova, izgradnja kolskog prilaza treba da bude obuhvaćena odgovarajućim aktom koji je neophodan za izvođenje drugih radova, koji se izvode zajedno sa izgradnjom kolskog prilaza.
Nažalost, nije moguće otpočeti sa izgradnjom objekta dok ne dobijete potrebnu dokumentaciju od strane nadležnog organa. Ukoliko nadležni organ nije odgovorio na Vaš zahtev u propisanim zakonskim rokovima, predlažem Vam da se obratite nadležnom organu i da zahtevate da Vam kroz objedinjenu proceduru odgovore na Vaš zahtev u najkraćem mogućem roku.
Prijava radova predstavlja obavezu investitora, saglasno članu 148. stav 1. Zakona o planiranju i izgradnji. Nadležni organ, kome se podnosi prijava radova, obaveštava o tome građevinsku inspekciju.
Prijava gradilišta inspekciji rada nije predmet regulisanja Zakona o planiranju i izgradnji, već Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu.
Članom 135. stav 1. Zakona o planiranju i izgradnji propisano je da se građevinska dozvola izdaje investitoru koji uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole dostavi projekat za građevinsku dozvolu, ima odgovarajuće pravo na zemljištu ili objektu i koji je dostavio dokaze propisane podzakonskim aktom kojim se bliže uređuje sadržina i način izdavanja građevinske dozvole i platio odgovarajuće administrativne takse. U stavu 2. istog člana propisano je da se kao odgovarajuće pravo na zemljištu smatra pravo svojine, pravo zakupa na građevinskom zemljištu u javnoj svojini, kao i druga prava propisana Zakonom.
U članu 145. stav 2. Zakona propisano je da se rešenje o odobrenju izvođenja radova izdaje investitoru koji, između ostalog, ima odgovarajuće pravo u skladu sa članom 135. Zakona.
Imajući u vidu citirane odredbe Zakona o planiranju i izgradnji, rešenje o odobrenju izvođenja radova može biti izdato samo ukoliko investitor ima neko od prava koja su odredbama Zakona propisana kao odgovarajuće pravo, pri čemu pravo korišćenja bez naknade ne predstavlja jedno od tih prava.
Postupanje nadležnog organa po prijemu izjave o završetku izrade temelja regulisano je članom 35. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem. U stavu 1. navedenog člana propisano je da nadležni organ bez odlaganja potvrđuje prijem izjave o završetku izrade temelja, osim ako je podnosilac u prijavi naveo podatke koji nisu u skladu sa podacima iz građevinske dozvole, odnosno rešenja iz člana 145. Zakona na osnovu kojih se gradi, kao i ako nije dostavio geodetski snimak izgrađenih temelja, izrađen u skladu sa propisima kojim se uređuje izvođenje geodetskih radova.
U skladu sa citiranim odredbama Pravilnika, nadležni organ samo u navedenim situacijama nalaže investitoru da bez odlaganja dostavi urednu prijavu temelja, odnosno geodetski snimak izgrađenih temelja i obaveštava ga da će se ako ne postupi po tom nalogu smatrati da nije izvršena uredna prijava temelja.
Shodno odredbama člana 9. Zakona o finansiranju lokalne samouprave propisano je da skupština jedinice lokalne samouprave može uvoditi lokalne administrativne takse za spise i radnje u upravnim stvarima, kao i za druge spise i radnje koje organi jedinice lokalne samouprave izdaju, odnosno obavljaju u okviru poslova iz svoje izvorne nadležnosti.
Jedinica lokalne samouprave ne može uvesti lokalnu administrativnu taksu za spise i radnje iz nadležnosti organa za koje je zakonom kojim se uređuju republičke administrativne takse propisano plaćanje republičkih administrativnih taksi.
Kao što je u Vašem pitanju konstatovano, članom 35. Pravilnika o postupku sprovođenja objedinjene procedure elektronskim putem propisano je da, ukoliko nadležni organ konstatuje neki nedostatak u dostavljenoj izjavi o završetku izrade temelja, nalaže investitoru da bez odlaganja dostavi urednu prijavu temelja. Odredbama Pravilnika nije predviđena mogućnost da investitor u naknadnom roku otkloni formalne nedostatke bez obaveze ponovnog plaćanja propisane takse.
Stranica je namenjena za za pružanje dodatnih informacija i pojašnjenja u cilju boljeg razumevanja i pravilne primene Zakona o planiranju i izgradnji. Napominjemo da ne raspolažemo informacijom o razlozima zbog kojih su pojedina rešenja implementirana u Zakonu o planiranju i izgradnji i podzakonskim aktima donetim na osnovu tog Zakona.